Hvad siger loven

Omgår fabriksindstilling

Der er flere måder at chiptune en bil på. Oftest er der tale om, at man installerer ny software i bilens motorstyring. En motor er imidlertid nøje indstillet fra producentens side til at skabe det rigtige forhold mellem brændstofforbrug og ydeevne samt udledning af emissioner. 

Når du chiptuner motoren, risikerer du at belaste mekanikken og derved ødelægge motoren og andre komponenter. Har du rodet med din motor, uanset om det er en mekaniker eller dig selv, risikerer du altså, at det bliver en dyr affære, hvis din bil efterfølgende får problemer.

Dertil kommer, at du som forbruger sjældent ved, hvad det er for software, der indlæses i din bils motorstyring, og hvordan den ændrer på motorens indstilling. 

Flere hestekræfter – øget forurening

Når det alligevel kan være fristende for nogle at ’chippe’ bilen, skyldes det, at den får flere hestekræfter og en bedre ydeevne. Ofte vil man også opleve, at man kører længere på literen. 

Bagsiden er, at chiptuningen slår bilens forureningsbekæmpende systemer som EGR-systemet fra. Derved øges udledningen af skadelige stoffer som NOx’er. Også bilens stop-start funktion sættes ud af kraft. Systemet sidder i dag i de fleste nye biler, og reducerer dels brændstofforbruget, dels udledningen af skadelige stoffer, når bilen eksempelvis holder for rødt lys eller i kø. 

Derfor har det siden 1. juli 2016 været ulovligt at udføre og selv få udført chiptuning, som ikke opfylder de gældende bestemmelser for luftforurening. Kan en udbyder ikke fremvise gyldig dokumentation for dette, er chiptuningen af din bil ulovlig. 

Læs også: Stop-start på din bil

Chiptuning og syn

Selvom reglerne omkring chiptuning er klare, er det FDMs indtryk, at de fleste udbydere undlader at oplyse forbrugerne om, at bilen efter indgreb ikke længere er lovlig. 
Nogle udbydere henviser til, at bilen efter chiptuning kan gå gennem syn. 
Det er dog ikke ensbetydende med, at ændringen er godkendt eller på anden måde lovlig. Ved bilsyn undersøges det nemlig ikke, om bilen evt. er blevet chiptunet. Omvendt har du pligt til at oplyse, hvis der er sket såkaldt ’konstruktive ændringer’ på din bilen – f.eks. en chiptuning. Hvis du ikke har oplyst om ændringen, er bilen ikke godkendt med ændringerne og altså heller ikke lovlig. 
Hvis du har foretaget konstruktive ændringer på bilen, skal den altid til et efterfølgende registreringssyn.

Lovlig chiptuning

Chiptuning kan dog godt foretages lovligt, men det kræver, at du efterfølgende kan dokumentere, at bilen forsat opfylder bl.a. miljøkravene. Det betyder, at bilen ikke må støje eller forurene mere, end der blev målt ved bilens 1. registrering. Vær opmærksom på, at miljømålinger er forholdsvis dyre og ikke kan foretages i Danmark. Hvis din bil er registreret første gang i 1997 eller senere, skal du også dokumentere brændstofforbrug, da ejerafgiften er fastsat efter dette. Alt sammen bekostelig og tidskrævende dokumentation at indhente. Der er dog ingen vej uden om, hvis din bil fortsat skal være lovlig. 
Forøger chiptuningen bilens effekt med mere end 20 pct., er det et krav, at producenten siger god for, at bilens konstruktion, bremser, karrosseri osv. kan klare den større belastning. 

Få garanti for lovlighed

Har du købt en bil, hvor du efterfølgende finder ud af, at den er chiptunet, kan det være svært at drage den tidligere ejer til ansvar, med mindre du kan bevise, at det er vedkommende, der har ’chippet’ bilen. Når du handler bil, er det derfor en god ide at få en garanti for, at bilen ikke er ulovligt chiptunet. Hvis bilen er lovligt chiptunet, skal der ligge dokumentation for det. Bruger du FDMs slutsedler ved dit bilkøb, er der mulighed for at afkrydse, hvorvidt bilen er chiptunet.

Hent FDMs slutseddel

Undgå chiptuning

FDM fraråder som udgangspunkt chiptuning. Hvis du alligevel overvejer at chiptune din bil eller købe en bil, der allerede er chiptunet, anbefaler FDM, at du sætter dig nøje ind i regler og tekniske krav – herunder om bilen overholder disse. Som medlem af FDM kan du altid kontakte FDMs rådgivning for at få råd og vejledning.

Lovkrav til chiptuning

  • Enhver form for chiptuning skal registreres som konstruktiv ændring af en synsvirksomhed f.eks. FDM test og bilsyn
  • Enhver form for chiptuning kræver dokumentation for, at bilen støj- og forureningsmæssigt lever op til bilens typegodkendte krav samt forbrugstal
  • Dokumentation skal forevises ved syn
  • Salg og udførelse af chiptuning, der støj- og forureningsmæssigt ikke lever op til bilens typegodkendte krav, er ulovligt, medmindre sælger lader køber skrive under på en tro og love erklæring om, at bilen kun benyttes til motorløb
  • Øges motorens effekt med mere end 20 %, kræves der endvidere dokumentation fra bilproducenten, der erklærer, at bilen er sikkerhedsmæssigt egnet til effektforøgelsen
  • Det er ejerens ansvar, at chiptuningen er lovlig